Svenska A:1

Att släcka alla lampor, stänga av TV, stereo, diskmaskin och dator. Gå runt i lägenheten och tända några ljus, känna kvällen på riktigt och höra tystnaden - det är ljuvt.
   För några veckor sedan skulle vi sätta ner foten. Vi uppmanades att släcka alla lampor en timme på kvällen. Kungen gjorde det, liksom några få av mina grannar, och jag. Jag förvånades över hur enkelt det var, hur absurt det än låter. Men tänk om ransonering av el blir verklighet, att vi får ett vist antal kilowattimmar per månad att disponera hur vi vill.
   Hur skulle vi då agera? Skulle vi skjutas tillbaka några hundra år i tiden. Skulle vi handdiska, veva igång en radio på kvällskvisten, samlas kring lägerelden, hugga vår ved, pumpa upp vårt vatten och odla vår trädgård? Eller har vi kommit så pass långt i vår utveckling att vi verkligen blir kreativa uppfinnare som tar tillvara på all den energi som finns runt om oss? Kommer all energi jag trampat upp på min motionscykel landa i min TV så att jag får se min favorit serie? Eller kommer de stora gossarna satsa på att lägga solceller över fyra procent av jordens öknar? Kommer hela världen fungera som elbilarna eller kommer vi komma på något helt nytt?
   Jag hoppas innerligt på att uppfinnarna får freestyla nu för att förse vår planet med klimatsmarta prylar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0